Južná Kórea, Soul: Bukhansan National Park

Kórejská republika Kórejská republika
Soul

Juhokórejský won (KRW)

Na návštevu je potrebné mať cestovný pas s platnosťou minimálne 6 mesiacov od dátumu odchodu z Južnej Kórey a registrácia v elektronickom systéme K-ETA. Dočasne sú Slováci oslobodení od registrácie K-ETA, a to do 31.12.2024

+7 hodín oproti Slovensku

Najlepším obdobím na návštevu je jar a jeseň. V lete je v Kórei obdobie monzúnov a v zime býva počasie chladné a sychravé.

Kórejčina

Typ C Typ C
Typ F Typ F

Soul je obrovské niekoľkomiliónové veľkomesto, ale super na ňom je, že hneď za okrajom mesta nájdeme hory a skvelé možnosti na turistiku napríklad v Národnom parku Bukhansan. Bukhansan leží severne od Soulu, rozkladá sa na ploche 80 km štvorcových a je známy svojimi žulovými útesmi a skalnými formáciami, ktoré sú obľúbené medzi horolezcami a turistami. Je pokrytý hustými lesmi, takže tu vládne často príjemnejšia klíma ako v horúcom meste. Nachádzajú sa tu aj rôzne zaujímavé  turistické trasy, chrámy, ale hlavne niekoľko veľmi pekných vrchov. Najvyšším z nich je vrch Baegundae s výškou 836,5 m. Keďže je park tak blízko mesta, je naozaj hojne navštevovaný miestnymi aj turistami. My milujeme turistiku, výhľady, takže sme návštevu Národného parku Bukhansan nemohli vynechať a vydali sme sa rovno na najvyšší vrch Baegundae.

Výhľady po ceste na vrch Baegundae

Ako sa dostať do parku Bukhansan zo Soulu

Bukhansan National park je popretkávaný množstvom turistických trás a do parku vedie niekoľko vchodov. Štyri najhlavnejšie vchody sú:

• Bukhansanseong Park Information Center - Tento vchod je hlavný prístupový bod pre južnú časť parku, pevnosť Bukhansanseong a vrch Baegundae. Ako sa sem dostať: Najbližšia stanica metra je Gupabal Station na linke 3. Odtiaľto chodia autobusy 34 / 704 / 8772. Zo zastávky autobusu je to ešte asi 400 metrov ku vchodu do parku.
  • Jeongneung Park Information Center -Tento vchod je vhodný pre turistov, ktorí sa chcú vydať na menej náročné trasy a preskúmať južnú časť parku. Ako sa sem dostať: Najbližšia stanica metra je Gireum Station na linke 4. Odtiaľto chodia autobusy č. 110 B alebo 1430 na konečnú zastávku.
  • Dobong Park Information Center- tento vchod je hlavný prístupový bod pre severnú časť parku, najmä pre trasy vedúce na vrcholy Dobongsan a Jaunbong. Ako sa sem dostať: Najbližšia stanica metra je Dobongsan Station na linke 1 a 7. Odtiaľ je to krátka prechádzka k informačnému centru.
  • Baegundae Visitor Center (nazývaná aj Ui-dong alebo Doseonsa) – tento vchod je asi najpopulárnejší, najmä pre turistov smerujúcich na vrcholy Baegundae a Insubong. Ako sa sem dostať: Najlepším spôsobom je využiť linku Ui-Sinseol a vystúpiť na stanici Bukhansan-ui. Zo stanice je to ešte asi 2 km alebo krátka jazda autobusom ku chrámu Doseonsa, kde sa začínajú turistické trasy.

Asi 20 minút pod vrcholom Baegundae je prístrešok s informáciami o parku

Asi 20 minút pod vrcholom Baegundae je prístrešok s informáciami o parku

Na vrchol vedú stovky schodov

Ako sa dostať na vrch Baegundae

Na vrch Baegundae vedie niekoľko trás a začať môžete z rôznych vchodov. Najkratšia trasa vedie z vchodu Baegundae Visitor Center. Ak začnete na parkovisku pri chráme Doseonsa, tak na vrchol je to len cca 2,5 km ale s celkom strmým prevýšením. Väčšina trasy vedie po schodoch. Ak začnete od stanice metra Bukhansan-ui, tak to bude približne 4 km jednosmerne.

Niektoré šípky sú označené aj v angličtine, iné len v kórejčine

Niektoré šípky sú označené aj v angličtine, iné len v kórejčine

Druhou možnosťou je začať pri vchode Bukhansanseong Park Information Center. Najkratšia trasa odtiaľto má 4,3 km. Ale aj tu sú ešte rôzne alternatívy. Hneď za vchodom do parku sa cesty rozvetvujú na – Valley Trail a Main Trail. Obe sú rovnako ľahké, majú skoro rovnakú dĺžku, Valley Trailby mala byť krajšia, keďže vedie údolím popri potoku. Obe sa asi po polhodine spájajú pri Borisa Temple, takže je jedno, ktorú si vyberiete. Pri Borisa Temple, sa ale trasy znova rozdvojujú a tentoraz je to už rozdiel, ktorou trasou sa vydáte. Môžete si vybrať – kratšiu (celkovo 4,6 km), ale ťažšiu a strmšiu trasu alebo dlhšiu (6,4 km), ale menej náročnú.

Soul v pozadí

Ako sme na vrch Baegundae išli my

My sme si vybrali pre našu túru vchod Bukhansanseong. Mali sme v pláne pre výstup na vrch využiť kratšiu, strmšiu trasu a na cestu naspäť dole dlhšiu trasu a tak si spraviť taký okruh. Cestou späť sme sa plánovali zastaviť ešte v tradičnej dedinke Eunpyeong Hanok Village.

Vstávame teda celkom skoro, keďže nás čaká celkom dlhý deň. Nasadáme na linku metra č.3 a vezieme sa až na Gupabal Station, ktorá je celkom ďaleko. Tu sa ešte zastavujeme v malom obchode CU, nakúpiť si niečo pod zub na túru. Kupujeme aj vodu a nejaké banány. Na zastávke čakáme asi 15 minút, kým prichádza autobus, ktorý je úplne plný. Našťastie jazda autobusom trvá len pár minút a vysadáme na zastávke Bukhansanseong Information Center. Od zastávky ku vchodu do parku je to ešte asi 10 minút chôdze. Až ku vchodu lemujú ulicu samé obchody so športovým oblečením, ale keďže je skoro ešte je všetko zavreté.

Valley Trail

Prvý z mnohých chrámov po ceste

Prvý z mnohých chrámov po ceste

Prechádzame aj popod takéto historické brány

Vchádzame do parku a hneď odbáčame doľava na Valley Trail. Je tu vyvesený veľký plagát, ktorý ukazuje na nejaký uzavretý chodník, ale keďže je to celé v kórejčine veľmi si ho nevšímame. Prechádzame ďalej po Valley Trail, ktorá je naozaj veľmi pekná. Prechádzame po drevených chodníkoch a pár schodoch popri peknej riečke. Po pár minútach sa znovu objavuje plagát s uzavretým chodníkom, ale znovu je celý v kórejčine a z mapky na plagáte sa vôbec nevieme vyznať. Rozhodujeme sa, že sa radšej vrátime do informačného centra opýtať sa, či tá uzávera nie je náhodou práve na trase, ktorou sa chystáme ísť na vrchol. Vraciame sa teda asi 500 metrov a bohužiaľ v informačnom stredisku nám potvrdzujú zlú správu. Zosuv pôdy poškodil časť chodníka, tesne pod sedlom na vrchol a z tejto strany parku sa nemožno teraz na vrchol dostať. Ani jednoduchšou ani ťažšou trasou. V centre nám odporúčajú ísť na iný vrchol. Pri pohľade na mapu sa však pýtam, či je možné prejsť pešo na druhú stranu parku a ísť na vrchol odtiaľ, na čo mi pracovník odpovedá, že to by bolo extrémne ťažké.

Na druhý vrch sa nám veľmi nechce, a tak sa rozhodujeme, že skúsime prejsť na druhú stranu parku a uvidíme, či vyjdeme až na vrchol. Pokračujeme teda chodníkom Valley Trail až ku Borisa Temple.

Borisa Temple

Borisa Temple je krásne miesto

Borisa Temple je veľmi pekný chrám, ku ktorému vedie krátka odbočka. Prejdeme si chrám a pokračujeme ďalej. V celej tejto časti parku stretávame len zopár ľudí a ani pri chráme nikto nie je. Asi to bude tým, že trasa na vrch je uzavretá. Od chrámu pokračujeme ďalej. Zatiaľ stále ideme po ľahšej a dlhšej trase, ktorá vedie aj na vrchol. Zavretá je len posledná časť. Trasa je nenáročná a väčšinou vedie takmer po rovine alebo sú tu len mierne stúpania. Prechádzame okolo ďalších chrámov: Yonghaksa a Jungheuksa. Chvíľami celkom často pozeráme do mapy, lebo sa tu každú chvíľu križujú rôzne trasy a šípky nie sú plne jednoznačné. Ale trasa je to naozaj veľmi pekná, hlavne sa nám páčia všetky tie chrámy okolo ktorých prechádzame.

Po ceste krížom cez park

Uzávera v sedle. Tadiaľto pokračovať nemôžeme

Uzávera v sedle. Tadiaľto pokračovať nemôžeme

Nakoniec začne chodník stúpať vyššie a vyššie. Ideme pomerne strmo dohora a podľa GPS sme už vo výške vyše 650 metrov. Dostávame sa do sedla Bukhansan Shelter, kde začína uzávera. Odtiaľto sa teda na vrchol nedostaneme. Pár turistov si tu robí piknik, ale my sa veľmi nezdržujeme. Jedinou cestou ďalej je zísť zo sedla úplne dole ku chrámu Doseonsa. A tak ďalší kilometer strmo schádzame dole. Už z diaľky počujeme bubnovanie a modlitby z chrámu. Doseonsa je celkom veľký chrám, ku ktorému možno prísť aj autom a je tu tak celkom veľa turistov. Od samotného chrámu Doseonsa musíme ešte zísť takých 100 metrov nižšie po asfaltke k miestu, kde sa začína túra na vrch Bagundae.

Chrám Doseonsa

Tu si dávame krátku prestávku na občerstvenie. Už sme dnes prešli asi 8 km. Na vrchol je to odtiaľto len asi 2 km, ale zato poriadne strmých. Strmé je to celý čas. Začíname ísť dohora po kameňoch a kamenných schodíkoch. Po chvíli prichádzame k ďalšiemu malému chrámu odkiaľ vidno impozantný vedľajší vrchol Insubong. Vrch je takmer celý holá skala a z diaľky pozorujeme horolezcov, ktorý sa šplhajú na vrchol.

Vrch Insubong

Chodník začína najskôr po kamenných schodoch

Neskôr po takýchto drevených

Tesne pod sedlom

Pokračujeme ďalej tentoraz po množstve drevených schodov až prichádzame k miestu s množstvom stolíkov, kde si viacerí turisti dávajú prestávku. Odtiaľto na chvíľu pokračuje chodník trochu menej strmo až prichádzame do sedla, kde by sme prišli ak by naša pôvodná trasa nebola uzavretá. Tu sa začína zábavná časť trasy. Chodník už viac menej ide po holých skalách. Sú tu ale natiahnuté laná a zábradlia, takže nie je čoho sa báť. Zato výhľady sú tu naozaj neskutočné. Po asi 15 minútach prichádzame na malú plošinu tesne pod vrcholom. Sme tu cez týždeň takže tu nie je až tak veľa ľudí. Z plošiny je to na samotný vrchol je to už len pár minút. Na vrchole je ale len úzky priestor, tak tesne pre ním počkáme asi 5 minút, kým sa pred nami odfotia. Potom sa dostaneme na rad aj my a odfotíme sa s kórejskou vlajkou a perfektným výhľadom na mesto a okolité vrchy.

Zo sedla pokračujeme po takýchto skalách

Pomaly sa nám otvárajú výhľady

Stále dohora

Zaujímavý úsek

Plošina pod vrcholom

Vedľajší vrchol

Zídeme na plošinu, kde si dávame dlhšiu prestávku a vychutnávame si výhľady dookola. Je to tu naozaj krásne. Užívame si aj zostup po skalách až do sedla a veľa fotíme. Potom nás len čaká zostup po nekonečne veľa schodoch. Ani sa nám to nezdá, že ich bolo toľko veľa cestou hore.

Tesne pred chrámom Doseonsa odbáčame vľavo, aby sme nemuseli ísť toľko po asfaltke, ale prejdeme chodníkom cez les. Chodník sa s asfaltkou spojí asi po 1,5 km. No odtiaľto nás ešte čaká stále asi 1 km dole k metru.

Na vrchole veje kórejská vlajka

Výhľad na Soul z vrchu

Výhľad na Soul z vrchu

Kopce čiastočne zakrývajú mesto

Výhľad na opačnú stranu

Ak by som mala na koniec zhodnotiť našu túru, určite nebola extrémne ťažká ako povedal zamestnanec v informačnom centre na začiatku. Bola to veľmi pekná trasa s množstvom chrámov po ceste. Jedine nepríjemné bolo, že sme museli vyjsť hore do sedla takmer pod vrchol, potom zísť dole ku chrámu Doseonsa a potom opäť vyjsť na vrchol. Tým, že sme takto obchádzali uzavretý úsek, sme si túru značne predĺžili. Celkovo sme prešli 15 km a trvalo nám to niečo viac ako sedem hodín. Inak ak by ste začínali od chrámu Doseonsa tak je to v pohode túra iba na pol dňa. Nech už začnete túru na Baegunda odkiaľkoľvek, určite sa oplatí absolvovať. Vrchol a výhľad z vrcholu je naozaj nádherný a stojí za tú námahu.

Ďalšie cestopisy, ktoré by Vás mohli zaujať: