Pár dní na Tenerife

Španielsko Španielsko
Madrid

Euro (EUR)

Medzi Španielskom a Slovenskom nie je žiadny časový posun, na Kanárskych ostrovoch je - 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Španielska sú jar a jeseň - od apríla do júna a od septembra do októbra, kedy sú teploty na väčšine územia veľmi príjemné a nie je tu toľko turistov, ale samozrejme záleží to aj od konkrétnej oblasti. Na návštevu miest na severe Španielska pri Atlantiku sú ideálne júl a august. V Barcelone, na Costa Brave a baleárskych ostrovov je dobré počasie od mája do septembra. Na juhu Španielska dobré počasie obvykle pretrváva až do neskorej jesene. Na Kanárskych ostrovoch je po celý rok dobré a slnečné počasie a jedine od decembra do februára môžu klesnúť pod 20 °C.

Španielčina

Veľká Noc je obdobím, kedy radi niekam cestujeme. Začína sa jar, čiže počasie je už celkom priaznivé a počas sviatkov máme pár dní voľna navyše, kedy nepotrebujeme čerpať žiadnu dovolenku. Problémom ale väčšinou sú letenky, ktoré bývajú v tomto období niekoľkonásobne drahšie, keďže nie sme jediní, ktorí majú takéto plány. A to chcú využiť aj letecké spoločnosti a zarobiť. Tento rok to u nás bola skôr náhoda. Letecká spoločnosť WizzAir mala akciu na letenky, a tak len tak zbežne pozerám kam a za koľko by sa dalo vycestovať. Dobré ceny sú ale väčšinou počas týždňa, a tak to len preklikávam až narazím na zaujímavú cenu, zaujímavú destináciu a ešte lepší termín. Z Budapešti na Tenerife za 95 eur spiatočne, a to tak, že odlet je počas Veľkej Noci v piatok a návrat v pondelok vlastne až v utorok po polnoci späť do Budapešti. Kým sa rozhodujeme cena ešte o 5 eur poskočí, no nakoniec sa to rozhodneme zobrať.

Kanárske ostrovy mám veľmi rád. Je to moja najobľúbenejšia destinácia a veľmi rád sa tam aj vraciam. Toto bude po Gran Canarii a Fuerteventure už tretí, na ktorý sa vyberieme. Prípravy prebiehajú tradične až na to, že to vychádza tak, že v pondelok prilietame z cesty po Ázii a už hneď v piatok letíme na Tenerife. Takže popri plánovaní cesty do Ázie, na Tenerife neostáva veľa času. Akurát samozrejme rezervujeme hotely a auto. Keďže chceme za ten krátky čas, čo tam máme, vidieť toho čo najviac, ubytovanie rozdeľujeme na dve noci na juhu ostrova a jednu noc na severe. Okrem pláží a kúpania je naším cieľom aj výstup na najvyššiu horu Španielska: Pico del Teide, ktorá sa  nachádza práve na Tenerife. Plánom je ale vystúpiť na ňu pekne po svojich, nie lanovkou ako väčšina turistov. Na to je potrebné rezervovať aj permit, bez ktorého vás na vrchol nepustia. Je to zadarmo, ale treba to urobiť v predstihu. My sme rezervovali asi dva mesiace v predstihu a na náš termín bol už len jeden voľný permit. Okrem toho sa dá kúpiť online aj lístok na lanovku. My plánujeme výstup na vrchol peši a dole sa zviesť lanovkou. Lístok na lanovku ale nekupujeme, rozhodneme sa, že ho kúpime až na mieste. Kanárske ostrovy už v podstate poznáme, i keď tento konkrétne nie, ale vieme, že tam je vlastne všetko celkom blízko a úplná pohoda, takže ostatné veci doladíme aj cestou.

Ráno v Los Cristianos

Ráno v Los Cristianos

Prišiel deň odletu a my ráno smerujeme na bratislavskú vlakovú stanicu a vlakom do Budapešti. Tam sa veľmi nezdržiavame a rovno smerujeme na letisko, kde prechádzame rýchlymi kontrolami a už len čakáme na odlet. Neviem či to je tou zmenou teploty a podnebia po našom prílete z Ázie, ale celý deň mám zvýšenú teplotu. Let je úplne strašný. Pripadá nám strašne dlhý, keďže tu nedostávame ani žiadne občerstvenie a ani nemáme možnosť sledovať filmy. Snažíme sa aspoň trocha spať, no pri tom množstve detí, ktoré sú v tomto lietadle, je to nemožné. Kričia a  búchajú do našich sedačiek zo všetkých strán. Nejako to predsa pretrpíme a po šiestich hodinách hladko pristávame na Tenerife.

Po pristáti hneď mierime k autopožičovni. Tento krát sme sa rozhodli využiť autopožičovňu Autoreisen,v ktorej ale auto rezervujeme cez OrcarCanarias, keďže tu to vychádza najlacnejšie a je to aj vrátane poistenia s nulovou spoluúčasťou. Po pár minútach čakania v rade, pri okienku len podpíšeme zmluvu, dostaneme kľúče od auta a môžeme ísť. I keď je už celkom dosť hodín, samozrejme, že najprv zamierime na pláž, a to na Playa de la Tejita, ktorá je neďaleko letiska. Na kúpanie to už určite nie je, voda je ľadová, no aspoň sa trocha prejdeme, vychutnáme atmosféru a pozrieme si západ slnka. Cestou na hotel sa zastavíme v neďalekom nákupnom centre, kde si dáme večeru a potom už smerujeme do dedinky Vilaflor.

Ubytovanie tu volíme preto, lebo je to asi na pol ceste k Pico del Teide, kam chceme vyraziť ráno čo najskôr. Cestujeme už za tmy a cesta po úzkych kľukatých uličkách je celkom divoká jazda, no v pohode to zvládame. Ubytovaní sme v Hoteli El Sombrerito, ktorý je perfektný. Je to taký  tradične zariadený hotelík. Hneď po príchode nás pohostia nakrájaným syrom, mandľami, figami a domácim vínkom a potom už smerujeme na izbu. Po pár tabletkách mi už je lepšie a aj teplota už ustúpila, ale i tak meníme plány na nasledujúci deň. Veľmi sa ešte necítim na výstup na takmer štvortisícovú horu, a tak sa rozhodujeme, že na vrchol pôjdeme asi len lanovkou.

Výhľad z Pico del Teide

Výhľad z Pico del Teide

Hotel opúšťame čo najskôr po raňajkách a smerujeme na parkovisko pod Pico del Teide. Cestou ale máme niekoľko zastávok a obdivujeme nádherné výhľady. K parkovisku pri lanovke prichádzame ešte pred deviatou ráno, a tak je ešte celkom prázdne a nie je tu nejako veľa ľudí. Kupujeme spiatočné lístky na lanovku a hneď sa aj vyvážame na vrchol. Počasie je perfektné, úplne bez obláčika a úplné bezvetrie i keď vo výške 3550 metrov je trochu chladno. Od hornej stanice lanovky vedie ešte turistická trasa na vrchol, ktorý je vo výške asi 3700 metrov. Samozrejme, že tam chceme ísť, zastavuje nás však pracovník parku, že cesta na vrchol je kvôli výške snehu a ľadu uzavretá. Odmieta sa s každým baviť a nikoho tam nepúšťa, čo nás dosť sklame, ale na druhej strane som rád, že som tam nešliapal odspodu peši, keďže na vrchol by som sa i tak nedostal, a to by ma mrzelo ešte viacej. Prechádzame aspoň na dva bočné vrcholy, užívame si pekné výhľady a pomaly pokračujeme lanovkou späť dole. Tu sa medzitým parkovisko úplne zaplnilo a aj na lanovku je už rada na niekoľko hodín, tak sme radi, že sme to stihli ešte predtým ako tam prišli tieto davy ľudí.

Pico del Teide

Odtiaľto smerujeme na sever ostrova a prechádzame krížom cez celý Národný Park Teide až k hlavnému mestu ostrova. Cesta nám ale celkom dlho trvá, pretože často stojíme a aj cesta je dlhá a kľukatá. Stáť sa tu dá doslova každých sto metrov, keďže za každou zákrutou sa vynorí vždy ďalší a ešte krajší výhľad ako ten predošlý. Hlavné mesto ale obchádzame a smerujeme krížom cez Národný Park Anaga znovu na sever. Cesta sa postupne zužuje a stúpa a kľukatí sa do kopcov. Je to ako niekde v pralese. Množstvo výhľadov a prírodných krás. Cítime sa ako niekde na Havaji. Stojíme všade, kde sa dá a vychutnávame si krásne výhľady. Na mnohých miestach vidíme odbočky na pešiu turistiku. Škoda, že sme tu tak krátko a túru nestíhame.

Členité pobrežie na severe Tenerife

Postupne prechádzame na úplný sever cez celé pohorie a znova klesáme na úroveň mora až sa dostávame na pláž Playa de LasTeresitas. Táto pláž je jedna z najkrajších, ak nie aj najkrajšia na Tenerife. Aj nám sa tu páči, a tak chvíľu oddychujeme a opaľujeme sa. Je tu aj celkom dosť ľudí. Voda je dosť chladná, ale kto sa veľmi chce kúpať, tak sa kúpe. Tu ostávame v podstate až dovečera. Pred západom  slnka ideme ešte na vyhliadku nad plážou, odkiaľ je veľmi pekný výhľad na celú pláž pod nami a okolie. Odtiaľ už smerujeme späť do hlavného mesta Santa Cruz de Tenerife, ktoré ale len rýchlo prebehneme a znova križujeme ostrov do mesta Puerto de la Cruz, kde máme rezervované ubytovanie na dnešnú noc. Auto parkujeme len na sídlisku medzi panelákmi. Večer sa ideme ešte trocha prejsť, dáme si chutnú večeru a po dlhom dni konečne zaliezame do postelí.

Playa de LasTeresitas

S ubytovaním v Puerto de la Cruz sme to nevymysleli najšťastnejšie, keďže sme vlastne v meste ani neboli a hneď ráno sa odubytovávame a mierime späť na východnú stranu ostrova. Našťastie tu ide diaľnica, a tak cesta netrvá dlho. Navyše ubytovanie bolo asi za 12 eur na noc pre dve osoby, takže vlastne to rozhodlo, že sme tam išli prespať. Dnešný deň je taký viac menej plážový. Po východnej strane ostrova sa presúvame na juh s niekoľkými zastávkami pri plážach až prichádzame na samý juh ostrova. Končíme až v mestečku Los Cristianos, v okolí ktorého je niekoľko pekných pláži, a tak zvyšok dňa už venujeme len polihovaniu, opaľovaniu a kúpaniu. Je tu aj pekná promenáda, po ktorej si dáme prechádzku a podvečer ideme do dedinky Cho, kde sme ubytovaní v malom penzióne. Los Cristianos je typické letovisko s množstvom turistov, reštaurácii a hotelov a naopak dedinka Cho, v ktorej sme ubytovaní je taká malá kľudná dedinka, kde bývajú väčšinou miestni. Spať sa nám ale ešte nechce a ideme sa previesť na pobrežie, k mestečku LasGalletas, kde je niekoľko malých pláží a na jednej z nich je veľká párty a množstvo stanujúcich ľudí. Dlho sa tu ale nezdržíme, po prechádzke po pobreží smerujeme späť do nášho penziónu.

Los Cristianos

Hneď ráno ideme späť do Los Cristianos a celé doobedie trávime na plážach. Odlietame až večer o piatej a poobede sa vyberieme znova na pláž Playa de la Tejita, neďaleko letiska, kde sme vlastne náš výlet aj začínali. Nad touto plážou je tiež kopec, z ktorého je pekný výhľad na okolie, a tak ideme ešte na kratšiu túru, ktorá síce nebola dlhá, no ukázala sa ako celkom zložitá. Na vrchole strašne fúka, ale je odtiaľ pekný výhľad na okolie, pláže pod kopcom a neďaleké letisko. Do odletu nám ostáva ešte trocha času, a tak zbehneme na pláž pod kopcom, kde sa rýchlo ešte okúpeme a potom už smerujeme na letisko.

Playa de la Tejita

Tu len vraciame kľúče od auta. Keďže máme plné poistenie, tak auto ani nikto nekontroluje a mierime na bezpečnostné kontroly. Až po kontrolách nabieha na tabuli, že náš let bude mať viac ako hodinové meškanie. To je škoda, že sa to dozvedáme až teraz. Mohli sme byť hodinu dlhšie na pláži, takto ju trávime na letisku. Let späť je oveľa príjemnejší ako let tam. Do Budapešti prilietame samozrejme s meškaním už po polnoci a keďže ráno ideme do práce, rozhodli sme sa rezervovať si na túto noc hotel. No problém je, že sme rátali s tým, že priletíme na čas a stihneme posledný autobus na hotel. Keďže meškáme, autobus už nestíhame a musíme si zobrať taxík, ktorý nás na hotel odváža. Asi na dve hodinky zaliehame do postelí a prvým ranným autobusom smerujeme do Bratislavy.

Táto cesta bola krátka a na Tenerife by bolo určite potreba viacej času, minimálne týždeň, no aspoň na krátke vypadnutie do tepla stačilo aj týchto pár dní. Tenerife sa nám ale veľmi zapáčilo a ak človek chce určite sa tam nudiť nebude. Dúfam, že sa nám tam ešte podarí vrátiť a vidieť všetko ostatné, čo sme pri našej prvej návšteve nestihli.

Tipy na záver:

• Požičanie auta na Kanárskych ostrovoch je veľmi lacné a bezpečné. Porovnajte si ponuky miestnych autopožičovní ako sú Cicar alebo Orcar, ktoré majú plné poistenia.
  • Lanovka na Pico del Teide začína premávať od 9:00. Ak sa chcete vyhnúť hodinovému čakaniu v rade príďte čím skôr alebo si lístok rezervujte z domu na stránke volcanoteide.com
  • Ak by ste chceli zdolať úplný vrchol vulkánu je potrebné si niekoľko mesiacov dopredu rezervovať permit: reservasparquesnacionales.es
  • Nezabudnite ochutnať miestnu špecialitu kanárske zemiaky s dvomi druhmi omáčiek mojo
  • Nachádza sa tu aj najväčší zvierací park v Európe Loro park, ktorý sa nachádza pri meste Puerto de la Cruz